tisdag 12 december 2017

Analog och digital programmering

Hur har vi gjort?
Analog programmering.
Vi jobbade tidigare med geometriska former i matematiken. Barnen byggde robotar med olika föremål som har någon geometrisk form som de tog med sig hemifrån.  Det kan vara en liten förpackning, plastmugg, sugrör, servett, korkar eller vad som helst med någon geometrisk form.
Det finns massor med geometriska former runt omkring oss, precis överallt.


Dessa robotar fick huvudrollen i en berättelse som barnen skulle bygga upp och visa. Man skapade ett plan med ett rutnät på ett A3 papper eller större.

Det skulle finnas en början/start och ett slut/mål på planen. Däremellan kunde det hända en hel del saker, vilket skulle vara berättelsens händelse. Man fick skriva manus till sin berättelse.

Vi ritade, byggde, berättade och la ut pilar på vår plan.
Varje pil är ett steg som roboten kan följa. Vi hittade några buggar längs vägen, vi löste problemet och allt löpte på väl.

Digital programmering har vi börjat med genom Hour of Code, som vi redan berättat om och som många barn tyckte var väldigt roligt och även jobbat med hemma.

Nästa steg är programmering med våra digitala robotar, Blue Bot. Det ska bli väldigt roligt! Det har barnen verkligen sett fram emot!




När vi var klara med detta bjöd vi in F-klassen och berättade våra "sagor" samt hjälpte dem att prova på de första nivåerna av Hour of Code.
I detta arbete får vi in väldigt mycket lärande, utveckling, problemlösning och inte minst samarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar