söndag 12 november 2017

2B-s Böcker om Kroppen

Våra böcker om kroppen
I temat Kroppen som vi just avslutat har 2B arbetat med appen BookCreator. Denna app ger oss många möjligheter att jobba på ett utvecklande sätt med digitala verktyg, i detta fallet med våra iPads.

Detta arbete är också språkutvecklande eftersom man ska
  • Skriva med egna ord.
  • Läsa sin egen text, spela in sin egen text - reflektera.
  • Samarbeta - man måste prata med varandra, hjälpas åt att formulera och skriva.
  • Bearbeta sina texter.
  • Redovisa - alla får visa sina böcker för klassen. Det är lite spännande att redovisa sitt arbete. Eftersom man står tillsammans kan man, om man vill, bara stå med, men ändå redovisa sitt arbete. Man behöver inte säga något eftersom vi kopplar iPaden till projektorn och allt är inläst. Det går bra att bara klicka på mikrofonen i boken. 
  • Vi lär av varandra. Man ser och får idéer hur man kan göra. 
  • Lika och olika - alla utgår från samma faktatext men kan skapa helt olika texter.
  • Motivation och mottagare Det är också motiverande eftersom vi kan publicera böckerna. Barnen får riktiga mottagare när ni/andra läser deras arbete. Detta har gjort att de lagt ner mycket arbete på det de gjort, de vill visa er!
Ni hemma får också se barnens arbete. Ge gärna mycket positiv respons!

BookCreator har dock en begränsning på 10 publicerade böcker i dagsläget. Därför har vi slagit ihop böckerna och kan på så vis få plats att publicera ytterligare några framöver. Detta är ett program vi kommer att arbeta mer med eftersom den har så många möjligheter.

Varsågoda! Här är böckerna!
Kroppen
Max och Harald, Alma och Alexandra
Alla böckerna är inlästa, klicka på mikrofonen för att lyssna. 

Hur har vi arbetat?

Med hjälp av de texter och läxor vi arbetat med om de olika områdena har vi tränat på studieteknik.
Hur kan man göra när man ska lära sig olika saker?
Det är inte så lätt att veta när man går i tvåan. Detta är bara ett sätt och detta kan varieras beroende på var och ens sätt att lära, men något att utgå ifrån.
1. Vi började med en gemensam tankekarta. Vi utgick från faktatexten, sparade viktiga ord och med hjälp av orden fick barnen hjälpas åt att skriva faktatext med sina egna ord.
2. Barnen skrev in sina texter i BookCreator.
3. Kombinera bilder/filmer och texter för att förtydliga innehållet. Bilderna betyder mycket när man ska förklara eller förstå innehållet.
4. Läst igenom texten när den var klar. Då ser man om det är något man kan förbättra.
5. Spelat in all text. Då läser man sin egen text igen och kan även lyssna på det.
6. Redovisat böckerna och fått kamratrespons. Vi fokuserar mycket på positiv respons!
7. Publicerat böckerna. 
Det blir viktigt och på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar